خريد بک لينک
رزرو آنلاين هتل خارجي
خريد سکه سوکر استار ارزان
ثبت شرکت در عمان
دانلود زیرنویس فارسی
نسیم آسایش لابی من
رزرو آنلاين هتل خارجي
فلنج
سایت همسریابی
بررسی بانكداری اینترنتی
<-BloTitle->
<-BloText->

عضویت در سایت
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
ادرس سایت یا وبلاگ : http://
سال تولد:
جنسیت :
وضعیت تاهل :
کشور : (کشور محل سکونت)
شهر :
آیدی یاهو :
کد امنیتی : *

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
<-TalarTitle-> <-TalarSub-> <-TalarHit-> <-Talarwriter->

تاريخ : 17 بهمن 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : پی 30فایل | بازدید : <-PostHit->
بررسی بانكداری اینترنتی

مقاله بررسی بانكداری اینترنتی در 123 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود بررسی بانكداری اینترنتی

تحقیق بررسی بانكداری اینترنتی
پروژه بررسی بانكداری اینترنتی
مقاله بررسی بانكداری اینترنتی
دانلود تحقیق بررسی بانكداری اینترنتی
پروژه
پژوهش
مقاله
جزوه
تحقیق
دانلود پروژه
دانلود پژوهش
 دانلود مقاله
دانلود جزوه
دانلود تحقیق
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 107 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 123

بررسی بانكداری اینترنتی


 

بانكداری اینترنتی: مطلوب یا نامطلوب

بدون تردید، اینترنت باعث وقوع انقلابی فراگیر در كل سیستم ارتباطی دنیا شده است. بانكداری نیز، به واسطه بهره‌گیری روزافزون از ارتباطات، از این قاعده مستثنی نبوده و به قافله ارتباطات جهانی پیوسته است. اگر نگاهی گذرا به ارقام نجومی نرخ رشد و ظرفیت‌های بالقوه بانكها برای استفاده بهینه از اینترنت بیندازیم، می‌توانیم از كاركردها و تأثیراتی كه اینترنت بر بانكداری می‌گذارد، آگاه شویم. اینترنت نیز همانند هر فن‌آوری جدید دیگری، دارای هزینه‌های خاص و مسائلی از قبیل امنیت سیستم و احتمال بروز مشكلات پیش‌بینی نشده است. زمانی كه بانكها بتوانند این كمبودها و مشكلات را برطرف كنند، قادر خواهند بود از تمام مزایای انقلاب دیجیتال برخوردار شوند.

مقدمه:

«وینتون كرف» كه از او به عنوان «پدر اینترنت» نام برده می‌شود، یك تصویر ذهنی را به جهانیان عرضه كرد كه در آن، میلیاردها نفر حضور دارند. اینترنت، كه در سال 1969 پا به عرصه ظهور گذاشت، به گفته خود «كرف»، «آتش فراگیری» است كه تمام جهان را فرا خواهد گرفت. «كرف» پیش‌بینی كرد كه تا سال 2010، بیش از 3 میلیارد نفر، كاربر اینترنت خواهند بود و تعداد وسایل on-line در سراسر جهان نیز تا سال 2020 به 6 تا 30 میلیارد عدد خواهد رسید. براساس پیش‌بینی او تا سال 2030، ما قادر خواهیم بود با رایانه‌های خود صحبت كنمی و آنها نیز به ما پاسخ دهند. تعداد مصرف‌كنندگان از اینترنت فقط ظرف 4 سال به 50 میلیون نفر رسید، در حالی كه این امر برای رادیو، نزدیك به 28 سال طول كشیده بود.

بانكداری، صنعتی است كه بر مبنای اطلاعات موثق شكل می‌گیرد و مبادلات بانكی را می‌توان بدون هیچ‌گونه مبادله فیزیكی پول انجام داد. چنین ویژگی‌هایی باعث شده كه بانكها بتوانند به یك كاربر كامل و تمام عیار اینترنت در عصر ارتباطات تبدیل شوند.

با این همه، مراحل اولیه بانكداری اینترنتی، با مشكلات موثق شكل می‌گیرد و مبادلات بانكی را می‌توان بدون هیچ‌گونه مبادله فیزیكی پول انجام داد. چنین ویژگی‌هایی باعث شده كه بانكها بتوانند به یك كاربر كامل و تمام عیار اینترنت در عصر ارتباطات تبدیل شوند.

با این همه، مراحل اولیه بانكداری اینترنتی، با مشكلات و شكست‌های پیاپی همراه شد. در نتیجه، مشتریان، علاقه چندانی به بانكداری اینترنتی نشان ندادند. شاید به همین دلیل بود كه مجله معتبر «پورو مانی» (Euro Money) در سال 1999، مقاله‌ای در مورد بانكاداری اینترنتی با عنوانی عجیب: «كلیك، كلیك- شما مردید» درج كرد، اما هدف نویسندگان مقاله یاد شده این بود مشخص كنند كه آیا بانكداری اینترنتی، چیز خوبی است یا بد.

 

انواع بانكداری اینترنتی

در سالهای اخیر، سه نوع بانكداری اینترنتی به شرح زیر در بازار مورد استفاده قرار گرفته است:

1- اطلاعات:

اطلاعات، متداول‌ترین و اصلی‌ترین سطح از بانكداری اینترنتی است كه در آن، بانك اقدام به بازاریابی محصولات و خدمات خود از طریق اینترنت می‌كند. این نوع خدمات بانكداری اینترنتی را می‌توان یا از خود بانك دریافت كرد و یا این كه به صورت پیمان‌سپاری به دست آورد. به دلیل آسیب‌پذیر بودن وب‌سایت در مقابل و تقلب و كلاهبرداری، كنترل‌های خاصی در این زمینه پیش‌بینی شده است تا از هرگونه سوءاستفاده اطلاعاتی از وب‌سایت جلوگیری شود.

2- ارتباطات:

این نوع بانكداری اینترنتی، امكان برقراری تماس بین سیستم‌های بانك و مشتریان را فراهم می‌كند. این نوع بانكداری اینترنتی ممكن است به پست الكترونیكی (E-mail)، درخواست وام یا دسترسی به فایل‌های آماری حساب محدود شود. در این حالت، میزان ریسك نسبت به نوع قبلی (اطلاعاتی) بیشتر خواهد بود. لذا كنترل‌های خاصی برای جلوگیری، گزارش و هشدار در مورد هرگونه تلاش غیرقانونی و غیرمجاز برای دسترسی به شبكه داخلی بانكها و سیستم‌های رایانه‌ای اندیشیده شده است. در این سیستم، مشتری برای آگاهی از وضعیت حساب خود و سایر امور مربوط به آن، تقاضای رسمی ارایه می‌كند و بانك به آن تقاضا پاسخ می‌دهد، به طور دقیق به همان صورت كه برای (E-mail) انجام می‌شود.


3- معامله:

در این سیستم بانكداری اینترنتی، مشتریان بانك قادر به انجام معاملات با بانك هستند. این سیستم در مقایسه با دو سیستم قبلی، دارای بیشترین میزان ریسك بوده و نیازمند قوی‌ترین و متمركزترین كنترل‌ها است. در این سیستم، مشتریان قادر به انجام فعالیت‌هایی مانند دسترسی به حساب، پرداخت چك، انتقال پول و غیره هستند.

 

مقدمه:

رشد صعودی آمار چكهای بلامحل و به دنبال آن بالا رفتن شمار تعداد چكهای برگشتی در شعب همچنین تب‌دار شدن اكثر چكهای صادره و ترس مردم از دریافت چك در معاملات تجاری و حاكمیت جوی نامطلوب در اقتصاد كشور و بی‌اعتمادی مشتریان از بانك محل علیه، از جمله معضلاتی است كه گریبان نظام بانكی و نیز تعداد معدودی از افراد را كه در معاملات خود با چك سر و كار دارند، گرفته است این مقاله تحقیقی با توجه به مطالعات انجام شده در قانون صدور چك و جلب‌نظر همكاران مجرب، تجار، افراد جامعه و حتی اشخاصی كه اقدام به صدور چك بلامحل كرده‌اند و مروری بر مقررات و دستورالعمل‌های موجود و تطبیق عامل‌های ذكر شده با عرف حاكم بر جامعه، تهیه شده كه امید است مورد توجه و استفاده همكاران، مسئولان و دست‌اندركاران نظام بانكداری كشور قرار گیرد.

 

علل صدور چك بلامحل و راههای كنترل آن

تاریخچه

از ابتدای تشكیل جوامع كوچك انسانی مسئله تقسیم كار در میان انسانها مطرح بوده است، لذا هركس با توجه به استعدادهای خود حرفه و پیشه‌ای را انتخاب می‌كرد تا نیازی از نیازهای عمومی افراد جامعه را برطرف كند. بر این اساس موضوع مبادله كالا (خدمات) به عنوان یك پدیده اقتصادی بر مرحله ظهور رسید كه در ابتدا به صورت پایاپای، سپس با مبادله توسط پول صورت می‌گرفت و از آنجایی كه جابه‌جایی و انتقال پول برای تجار مشكل بوده، موضوع حواله در بین آنان رواج پیدا كرد كه به موجب آن مدیون (محیل) بدهی خود را به وسیله شخص ثالث (محال علیه) به طلبكار (محتال) پرداخت می‌كرد كه در «بازارهای مكاره» كاربرد چشمگیری داشت. (1)

همچنین در بعضی مواقع تاجر برای دستیابی به سرمایه اولیه خود، پس از مشقت فراوان و اتلاف وقت و مراجعه به محال علیه، به دلیل نبود موجودی كافی نزد او، سرگردان و در نهایت ورشكسته می‌شد. به تدریج در بین تجار رواج یافت كه فقط شخصی می‌تواند وعده وجهی را به دیگری بدهد كه نزد محال علیه اطمینان كافی از پرداخت وجه آن را داشته باشد، چرا كه با توجه به اصل سرعت در معاملات تجاری، می‌باید ابزاری مطمئن برای دستیابی به حقوق مكتسبه وجود داشته باشد تا تاجر با اطمینان خاطر در معاملات تجاری، سرعت در گردش سرمایه را در پی دارد. از نتایج آن امكان مبادله كالا و خدمات بیشتر و در نهایت شكوفایی اقتصادی و رفع نیازمندیهای افراد جامعه است.

به این ترتیب موضوع چك و به دنبال آن تأمین موجودی مدیون نزد محال علیه به منصه ظهور رسید كه به موجب آن صادر كننده چك، زمانی می‌تواند وعده پرداخت وجهی را نزد شخص ثالث به طلبكار بدهد كه محل آن قبلاً نزد محال علیه تأمین شده باشد كه این اعتبار، پشتوانه‌ای قوی برای تجار در انجام دادن معاملات تجاری شد تا بدون دغدغه از احتمال خطر ورشكستگی بتوانند به كار تجارت بپردازند. در حقوق تجارت ایران نیز با پیروی از فقه امامیه و الهام از قانون تجارت سال 1807 فرانسه در ماده 310 قانون تجارت مصوب 1311 چك سندی شناخته شده است كه به موجب آن صادر كننده وجوهی را كه نزد محال علیه دارد، می‌تواند كلاً یا بعضاً مسترد یا به دیگری واگذار كند.

 

دلایل صدرو چك بلامحل و عوارض بازدارنده آن

همان‌گونه كه در تعریف چك آمده است، صادر كننده زمانی می‌تواند اقدام به صدور چك كند كه وجه مقرر در نزد محال علیه موجود بوده باشد، اما با توجه به دلایل گوناگون كه در زیر به آنها اشاره خواهد شد، اشخاص بدون هیچ‌گونه توجهی به قانون و مقررات حاكم بر ارتباطات اجتماعی كه خود ریشه در نارسایی‌های فرهنگی افراد جامعه دارد، اقدام به صدور چك بلامحل می‌كنند و هیچ‌وقعی به قوانین حاكم بر افراد جامعه نمی‌گذارند كه این امر ركورد فعالیت‌های تجاری و عقب‌ماندگی اقتصادی كشور را در پی دارد.

«فن‌آوری‌های نوین» و باز تولید «تجارت، پول و بانك»

نماد دوران نوین، شكل‌گیری پدیده اینترنت و گسترش فضاهای اطلاع‌رسانی و ارتباطات فراملیتی و بین‌المللی است كه آموزه‌ها، اندیشه‌ها و كنش‌های نوینی را عرضه می‌دارد.

امروزه، تغییر بنیادی از جامعه صنعتی به جامعه متكی بر اطلاعات در حال وقوع است. جریان آزاد اطلاعات و اندیشه‌ها باعث تشدید رشد فزاینده دانش و بهره‌برداری نوین وفراوان از آن شده است. از این رو، ساختارها و روابط اجتماعی و اقتصادی در حال دگرگونی است.

انقلاب در عرصه فن‌آوری با محوریت فن‌آوری اطلاعات، شیوه اندیشه، تولید، مصرف، تجارت، مدیریت، ارتباطات، زندگی خانوادگی و … را دگرگون كرده است.

اختراع رایانه و پیدایش دانش انفورماتیك، زمینه بروز انقلاب دیجیتالی را هموار كرد. این تحول شگرف با پیدایش اینترنت و بروز نخستین نشانه‌های تأسیس شاهراه‌های اطلاعاتی، به انقلاب انفورماتیك و اطلاعات انجامید.

با پیوند تاریخی قدرت محاسباتی رایانه‌ها و امكان ارسال اطلاعات، فن‌آوری اطلاعات و متعاقب آن فن‌آوری اطلاعاتی ارتباطی متولد شد.

فن‌آوری اطلاعاتی ارتباطی، شامل تمام فن‌آوری‌هایی است كه گونه‌های مختلف ارتباطات میان انسانها با یكدیگر، انسانها با سیستم‌های الكترونیكی و سیستم‌های الكترونیكی با یكدیگر را امكان‌پذیر می‌كند.

اهمیت بررسی در مورد فرا رسیدن عصر اطلاعات و پدید آمدن جامعه اطلاعاتی، كه از سال‌های پایانی دهه 1960 تحت تأثیر برخی از مطالعات جدید اقتصادی درباره افزایش سهم معرفت‌ها و اطلاعات در تولید ناخالص ملی و همچنین، تمام كارها و فعالیت‌های مربوط به آنها در اشتغال ملی كشورهای پیشرفته صنعتی، در سطح بررسی‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته بود، در دهه‌های 80-1970 در چگونگی سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های بعضی از این كشورها و به ویژه ایالات متحده آمریكا، ژاپن و فرانسه نیز تأثیر گذاشت. وزرات بازرگانی آمریكا در سال 1977، گزارشی درباره «اقتصاد اطلاعات» منتشر كرد و در سال بعد، گزارش معروف «اطلاعاتی‌سازی جامعه» در فرانسه منتشر شد. دو سال پس از آن نیز، ژاپن نتایج نخستین مطالعات مربوط به نقش اطلاعات در زندگی اجتماعی آینده این كشور را با عنوان «جامعه اطلاعاتی» منتشر كرد.

 

فهرست

 

بانكداری اینترنتی: مطلوب یا نامطلوب

علل صدور چك بلامحل و راههای كنترل آن

"فن‌آوری‌های نوین" و باز تولید "تجارت، پول و بانك"

مدیریت بهره‌وری در بانكداری

ساختارهای كنترل و مدیریت

تحولات بانكداری توسعه‌ای در جهان

اروپای شمالی و توسعه بانكداری اینترنتی

چشم‌اندازهاو چالش‌های پیش‌روی آسیا در قرن 21 (سخنرانی Chino رئیس بانك توسعه آسیا)

 

دانلود بررسی بانكداری اینترنتی







ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
بررسی بانكداری اینترنتی ,

ارسال نظر برای این مطلب
نام شما:
ايميل :
سايت :
متن نظر :
وضعیت نظر:
کد امنیتی : *


<-BloTitle->
<-BloText->

عطر - عطر گیرنده دیجیتال موبایل خرید اینترنتی تک سبد گیرنده دیجیتال موبایل خرید دانگل براوو دانگل ezcast گن لاغری گن لاغری میس بلت عینک ریبن اصل خرید hot shaper خرید لیوان لنزی ساخت وبلاگ فروش گوش پاکن برقی لباس زنانه ساعت مچی ارزان هاست لینوکس خرید کیف اسباب بازی مگامایند 19500 تومان مونوپاد دستکش جادویی سیلور تاچ مونوپاد حرفه ای ساعت دیواری فانتزی کارواش خانگی خرید مونوپاد ارزان خرید لباس زنانه ساعت دیواری فروش فانی بافت خرید ساعت دیواری مدرن پاور بانک همراه اتو موی پرو ویو prowave چراغ جادویی لایت آپ light up عینک آفتابی مارک فانتوم جادویی خرید مونوپاد با ضمانت فروشگاه خرید ساعت دیواری خرید گن لاغری مردانه شلوار ساپورت عینک آفتابی پلیس دستگیره آشپزخانه سیلیکونی خرید ساعت مچی کاسیو ساعت مچی کاسیو عینک آفتابی مردانه توپ هاور بال hover ball ساخت وبلاگ رایگان دوره آموزشی| کلاس| بازرسی فنی| جوش| پایپینگ| رنگ - دوره بازرسی جوش پایپینگ مدرک معتبر و بین المللی گواهینامه رنگ و سندبلاست